نحوه یافتن نوع مناسب اسکیما
تو درس قبلی متوجه شدیم که schema.org شامل لیست عظیمی از انواع اسکیماهاست که میتونیم از اون ها برای نشانه گذاری محتوای سایتمون استفاده کنیم. اگه نوشته هایی درباره خودروها بنویسیم و با استفاده از اسکیمای خودرو اون ها رو علامت گذاری کنیم ، آخرش میفهمیم که تغییری در اسنیپت های نتایج جست و جو حاصل نشده! اشتباه نکنید! معنی این اتفاق این نیست که موتورهای جست و جو معنی کد ما رو نفهمیدن! بلکه این نوع اسکیمای خاص ، اسنیپت غنی تولید نمیکنه.
رهنمودهای گوگل
رهنمودهای گوگل به ما میگن که چه اسکیماهایی در حال حاضر پشتیبانی میشن. به عبارتی دیگر یعنی برای بدست آوردن یه اسنیپت غنی ، باید از چه نوع اسکیما و چه ویژگی هایی استفاده کنیم. در این وبسایت میتونید اطلاعات بیشتری درمورد نحوه عملکرد سیستم بدست بیارید. بنابراین میتونید درباره موارد فنی (مثل فرمت پیشنهاد شده در درس قبل) و اهمیت رهنمودهای کیفی گوگل بیشتر مطالعه کنید.
پس کی اسنیپت های غنی ظاهر میشن؟
این سوالو بارها و بارها از من پرسیدن که "چه زمانی اسنیپت های غنی ظاهر میشن؟" یا "چرا اسنیپت های من نمایش داده نمیشن؟". خب جواب ، رهنمودهای گوگله. خبر بد اینه که گوگل تضمینی نمیکنه که نتایج شما به صورت اسنیپت های غنی در نتایج جست و جو نمایش داده بشن. حتی اگه همه کارهارو درست و کامل انجام داده باشین. و حالا نوبت خبر خوب میرسه! اگه نمیخواین گوگل رو فریب بدین و اگه به تمامی دستورالعمل های کیفی گوگل عمل کنید ، ظرف یک هفته یا بعد از کراول کردن خزنده های گوگل بعد از افزودن داده های ساختاریافته ، اسنیپت های غنی شما نمایش داده میشن! همینجا بهتون هشدار میدم. هیچ وقت از دستورالعمل ها سو استفاده نکنید چون در نهایت جریمه سنگینی میشید و شاید دیگه هیچ وقت نتونید اسنیپت های غنی رو برای نتایج جست و جوی سایتتون مشاهده کنید.
انواع اسکیمای پشتیانی شده
خب بیاین بررسی کنیم که در حال حاضر گوگل از چه نوع اسکیمایی پشتیبانی میکنه. مقالات ، کسب و کارهای محلی ، موسیقی ، نقد و بررسی ، فیلم ها ، ویدئوها و دستورهای پخت از جمله این اسکیماها هستند. آیا مثال درس قبل یادتونه؟ در اون مثال ، محتوا با عنوان دستور پخت نشانه گذاری شده بود. و این محتوا در نتایج جست و جو ، همراه با عکس ، اطلاعات دستورپخت (زمان پخت) ، اطلاعات تغذیه ای (میزان کالری) و ... نشون داده می شد. همچنین بعضی از این انواع ، نیاز به انتخاب مستقیم دارن. بنابراین برای کسب و کار محلی ، تا زمانی که گوگل قفل اون رو برای سایتتون باز نکنه ، اسنیپت غنی نمایش داده نخواهد شد. گوگل همیشه در حال تغییره. پس مواردی که در بالا مطرح شد ، ممکنه هر چند وقت یکبار عوض بشه. بیاید تا نگاهی به رفرنس گوگل بندازیم. علاوه بر لیست موجود در بالا ، " Data-Type-Reference" تمام انواع داده هایی که موتورهای جست و جو از اون ها در حال حاضر پشتیبانی میکنن رو نشون میده. (به همراه اطلاعات اضافی) دوباره میریم سراغ اسکیمای محصول. این رفرنس درباره این اسکیما اطلاعات زیر رو بهمون میده:
- برای رسیدن به بهترین نتیجه ، چه کارایی باید بکنیم و از چه کارایی دوری کنیم
- چه ویژگی هایی ضروری هستن و بهتره که از کدومشون استفاده کنیم. بنابراین برای ساب اسکیمای “offer” باید حداقل یک قیمت ، واحد پولی و موجودی در انبار وارد کنیم.
- و در آخر ، مثال های به درد بخوری رو تو همه فرمت ها بهمون نشون میده که بهتره از فرمت JSON-LD استفاده کنیم.