تو درس قبلی متوجه شدیم که schema.org شامل لیست عظیمی از انواع اسکیماهاست که میتونیم از اون ها برای نشانه گذاری محتوای سایتمون استفاده کنیم. اگه نوشته هایی درباره خودروها بنویسیم و با استفاده از اسکیمای خودرو اون ها رو علامت گذاری کنیم ، آخرش میفهمیم که تغییری در اسنیپت های نتایج جست و جو حاصل نشده! اشتباه نکنید! معنی این اتفاق این نیست که موتورهای جست و جو معنی کد ما رو نفهمیدن! بلکه این نوع اسکیمای خاص ، اسنیپت غنی تولید نمیکنه.


رهنمودهای گوگل


رهنمودهای گوگل به ما میگن که چه اسکیماهایی در حال حاضر پشتیبانی میشن. به عبارتی دیگر یعنی برای بدست آوردن یه اسنیپت غنی ، باید از چه نوع اسکیما و چه ویژگی هایی استفاده کنیم. در این وبسایت میتونید اطلاعات بیشتری درمورد نحوه عملکرد سیستم بدست بیارید. بنابراین میتونید درباره موارد فنی (مثل فرمت پیشنهاد شده در درس قبل) و اهمیت رهنمودهای کیفی گوگل بیشتر مطالعه کنید.


پس کی اسنیپت های غنی ظاهر میشن؟


این سوالو بارها و بارها از من پرسیدن که "چه زمانی اسنیپت های غنی ظاهر میشن؟" یا "چرا اسنیپت های من نمایش داده نمیشن؟". خب جواب ، رهنمودهای گوگله. خبر بد اینه که گوگل تضمینی نمیکنه که نتایج شما به صورت اسنیپت های غنی در نتایج جست و جو نمایش داده بشن. حتی اگه همه کارهارو درست و کامل انجام داده باشین. و حالا نوبت خبر خوب میرسه! اگه نمیخواین گوگل رو فریب بدین و اگه به تمامی دستورالعمل های کیفی گوگل عمل کنید ، ظرف یک هفته یا بعد از کراول کردن خزنده های گوگل بعد از افزودن داده های ساختاریافته ، اسنیپت های غنی شما نمایش داده میشن! همینجا بهتون هشدار میدم. هیچ وقت از دستورالعمل ها سو استفاده نکنید چون در نهایت جریمه سنگینی میشید و شاید دیگه هیچ وقت نتونید اسنیپت های غنی رو برای نتایج جست و جوی سایتتون مشاهده کنید.


انواع اسکیمای پشتیانی شده


خب بیاین بررسی کنیم که در حال حاضر گوگل از چه نوع اسکیمایی پشتیبانی میکنه. مقالات ، کسب و کارهای محلی ، موسیقی ، نقد و بررسی ، فیلم ها ، ویدئوها و دستورهای پخت از جمله این اسکیماها هستند. آیا مثال درس قبل یادتونه؟ در اون مثال ، محتوا با عنوان دستور پخت نشانه گذاری شده بود. و این محتوا در نتایج جست و جو ، همراه با عکس ، اطلاعات دستورپخت (زمان پخت) ، اطلاعات تغذیه ای (میزان کالری) و ... نشون داده می شد. همچنین بعضی از این انواع ، نیاز به انتخاب مستقیم دارن. بنابراین برای کسب و کار محلی ، تا زمانی که گوگل قفل اون رو برای سایتتون باز نکنه ، اسنیپت غنی نمایش داده نخواهد شد. گوگل همیشه در حال تغییره. پس مواردی که در بالا مطرح شد ، ممکنه هر چند وقت یکبار عوض بشه. بیاید تا نگاهی به رفرنس گوگل بندازیم. علاوه بر لیست موجود در بالا ، " Data-Type-Reference" تمام انواع داده هایی که موتورهای جست و جو از اون ها در حال حاضر پشتیبانی میکنن رو نشون میده. (به همراه اطلاعات اضافی) دوباره میریم سراغ اسکیمای محصول. این رفرنس درباره این اسکیما اطلاعات زیر رو بهمون میده:

  • برای رسیدن به بهترین نتیجه ، چه کارایی باید بکنیم و از چه کارایی دوری کنیم
  • چه ویژگی هایی ضروری هستن و بهتره که از کدومشون استفاده کنیم. بنابراین برای ساب اسکیمای “offer” باید حداقل یک قیمت ، واحد پولی و موجودی در انبار وارد کنیم.
  • و در آخر ، مثال های به درد بخوری رو تو همه فرمت ها بهمون نشون میده که بهتره از فرمت JSON-LD استفاده کنیم.