تو این درس میخوایم راجع به داده های ساختار یافته و اهمیت اون ها بر سئو بیشتر بدونیم. همونطور که میدونید بدست آوردن یک رتبه عالی کار سختیه. و نمیتونید با نوشتن یه پست منتظر یه رتبه عالی باشید :( امروزه سئو شامل موارد زیر میشه:

  • یافتن عنوان مناسب
  • کلیدواژه های مناسب
  • تعداد کلمات مناسب
  • استفاده از تصاویر
  • همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی
  • طراحی یک برگه وب
  • سرعت بارگیری صفحه
  • امنیت
  • و خیلی موارد دیگه .)

من عاشق گفتن این جمله هستم: "موتورهای جست و جو سعی می کنن تا مثل یک انسان فکر کنن". هدف شما وقتی یه عبارت تو موتور هایی مثل گوگل جست و جو می کنید چیه؟ صد البته که میخواین بهترین و مناسب ترین نتایج رو بدست بیارین. حالا بهترین نتیجه چیه؟ خب اونی که بهترین مطالب رو ارائه میده. ولی همه چی تو بهتر بودن مطالب خلاصه میشه؟ شما انتظار دارین که نتیجه جست و جو در چند ثانیه نمایش داده بشه. فک کنم کسی دلش نمیخواد که برای ظاهر شدن نتیجه ، 30 ثانیه صبر کنه. درسته؟ البته شما میخواین که یه سایت ساختاریافته و زیبا داشته باشین. همه ما میدونیم که علاوه بر محتوا ، طراحی هم مهمه بنابراین هدف شما اینه که بین سایت های رقیب برجسته باشید. حالا که موارد بالا رو خوندیم ، متوجه میشیم که وب سایت شما باید از هر نظر درجه یک باشه. پس برای بدست آوردن رتبه عالی و مهم تر از همه حفظ اون ، باید همیشه عالی باشین.


سئوی غیرکاربر محور


همه توضیحاتی که دادم خیلی کاربر محوره. یعنی شما همه کار می کنید تا کاربر جذب سایت شما بشه ، از اون بازدید کنه تا به هدف برسیم. حالا شاید کاربر محصولی بخره یا روی یه لینک کلیک کنه و ... ولی چیزای بیشتری وجود داره. و این همون جاییه که سوال "داده های ساختاریافته چی هستن" تو ذهن ما جرقه میخوره. داده های ساختاریافته زیاد کاربر محور نیستن. پس حالا یه سوال دیگه پیش میاد :(

اگه داده های ساختاریافته ، کاربرمحور نیستن چرا باید ازشون استفاده کنم؟

داده های ساختاریافته بخشی از سئوی تکنیکال هستن پس موضوع یه موضوع فنیه! داده های ساختاریافته تاثیری روی تجربه کاربر از سایت شما نمیذارن ولی خودشون رو تو نتایج جست و جو نشون میدن! اون ها به گوگل و بقیه موتورهای جست و جو کمک میکنن تا این موتورها ، درک بهتری از سایت شما داشته باشن. در درس های بعدی بیشتر راجع به این موضوع بحث خواهیم کرد.


داده ساختاریافته یک فراداده است


اگه گوشی هوشمندتون دوربین و GPS داشته باشه احتمالا وقتی یه عکس میگیرین ، موقعیت مکانی در فراداده اون عکس ذخیره میشه. این فراداده در خود تصویر قابل مشاهده نیست ولی میشه اون رو با استفاده از اپ های دیگه مثل اپ تصاویر خوند. این فراداده میتونه نقشه مکانی که در اونجا عکس گرفتین رو بهتون نشون بده پس این داده ها تقریبا با داده های ساختاریافته در سایت ها یکی هستن! نکته جالب اینه که بعضی از این داده های ساختاریافته ، چیزی که بهش به اصطلاح اسنیپت غنی میگیم رو در موتورهای جست و جو تولید میکنن. اسنیپت عادی شما شامل موارد زیر میشه:

  • عنوان
  • آدرس اینترنتی
  • و یه توضیحات مختصر درباره اون صفحه

از طرفی دیگه ، یه اسنیپت غنی ، با داده های اضافی غنی شده. به عنوان مثال شما برای یک اسنیپت محصول موارد زیر رو خواهید دید:

  • امتیاز کاربر
  • قیمت
  • و موجودی محصول

همونطور که در تصویر میبینید ، این سایت قطعا کاربران بیشتری رو به خودش جلب خواهد کرد چون خودنمایی میکنه!


جمع بندی


خب بیاین همه چیز رو دوباره باهم مرور کنیم:

  • موتورهای جست و جو سعی در تقلید از ادم ها رو دارن پس میخوان بهترین نتایج رو برای رشته جست و جو شده پیدا کنن.
  • به طور معمول SEO شامل تجربه عالی کاربران ، محتوای به درد بخور ، شبکه های اجتماعی و خیلی موارد دیگه میشه.
  • ولی سئوی تکنیکال هم ، در کنار سرعت صفحات بسیار مهم هستند.
  • داده های ساختاریافته فراداده محسوب میشن یعنی داده هایی که برای کاربران مخفین ولی توسط موتورهای جست و جو خونده میشن.
  • داده های ساختاریافته تاثیری در تجربه کاربری ندارن ولی روی موتورهای جست و جو تاثیر میذارن چون گاهی منجر به ایجاد نتایج جست و جوی غنی که به اون ها "اسنیپت غنی" میگیم میشن.

خفنه نه؟ در درس بعدی بهتون میگم که دقیقا چطور داده های مخفی که بهشون داده های ساختاریافته میگیم کار میکنن.